Dahl-Linjetrafik

Vanliga frågor

Svar på de vanligaste frågorna om beställningstrafik

1. Hur påverkar coronaepidemin resor med Dahl-Linjetrafiks bussar?

I sin mest konkreta form märks coronaläget i våra bussar i att det i bussarna finns desinfektionsmedel som vi rekommenderar att passagerarna använder när de stiger på och ur bussen. Dessutom fäster vi större uppmärksamhet än vanligt vid rengöring och desinficering av våra bussar efter körningarna. I vår beställningstrafik är det möjligt att boka en bil där det för varje passagerare finns utrymme i enlighet med rekommendationerna om säkerhetsavstånd.

Vi vill garantera alla våra kunder så säkra resor som möjligt och vi följer också mycket noga de rekommendationer Institutet för hälsa och välfärd (THL) ger om coronaläget. Vi informerar om frågor som berör oss på vår webbplats och i våra sociala medier. För att förhindra att coronaviruset sprids rekommenderar vi att våra kunder följer THL:s allmänna anvisningar, dvs.

- vid symtom ska du undvika sociala kontakter och genast ta ett coronatest.
- håll ett säkerhetsavstånd på 1–2 meter alltid när det är möjligt
- tvätta händerna
- hosta i ärmen eller i en engångsnäsduk
- undvik att röra ansiktet.

2. Måste man under coronaläget använda munskydd i Dahl-Linjetrafiks bilar?

För närvarande (13.8) har Karleby sjukvårdsdistrikt inte haft ett enda coronafall på två veckor, så vi kräver inte att munskydd ska användas i våra fordon. Den mest aktuella informationen om coronaläget i Karleby-regionen får du på Soites webbplats.

Du ska dock ALLTID använda munskydd i följande situationer:
- du tänker ta ett coronavirustest eller väntar på resultatet av testet och du måste av nödvändiga orsaker röra dig utanför hemmet
- du har återvänt från ett riskområde till Finland och under karantänen måste du av nödvändiga orsaker röra dig utanför hemmet

3. Vad borde jag veta när jag bokar en bussresa?

Bokningen av beställningstrafik går smidigt när du känner till följande:
- Varifrån och vart är ni på väg?
- När åker ni och när ska ni vara framme?
- Vill vi stanna under resan t.ex. för att handla eller ta en kaffe- eller matpaus?
- Hur många passagerare finns det i sällskapet?

Dessutom underlättar det att planera resan om vi vet hurdant resesällskap som ska resa. Ska vi åka t.ex. med ett juniorfotbollslag eller seniorernas kulturklubb?

4. Måste jag veta hela rutten och alla tidtabeller innan jag kan göra en beställning?

Nej, det behöver du inte veta! Vi har lång erfarenhet av att planera beställningstrafik och vi har mycket sådan kunskap som gör resorna bekväma. Ni kan gärna av oss fråga om rekommendationer t.ex. om rastplatser, tidtabellsplanering och val av rutt. Vi kan till exempel välja en rutt med vackra landskap eller göra en kort omväg om ni vill besöka en bra rastplats.

5. Hur stor buss ska man reservera för ett sällskap på 10 personer? Eller hurdan bil för ett sällskap på 30 personer?

Våra minsta bussar i storleksklass S rymmer högst 30 personer, våra bussar i storleksklass M rymmer 58 personer och våra fordon i storleksklass L 66 personer. Den största skillnaden mellan bussar i olika storleksklasser är att bussar i klass S inte har toalett.
Om ert sällskap föredrar mer eget utrymme, ska ni välja en bil med fler sittplatser än passagerare. Speciellt på längre resor ger mer rum bättre komfort. På kortare sträckor orkar man sitta tätare.

6. Hur mycket tid lönar det sig att reservera för en bussresa (körtid + pauser längs rutten)?

Längden på resan beror utöver på själva körtiden även på de pauser som hålls längs rutten. För att säkerställa allmän resekomfort rekommenderar vi en paus med ett par timmars mellanrum.
Dessutom ska man också beakta chaufförens lagstadgade vilotider när längre resor planeras. Efter att chauffören kört i 4,5 timmar ska chauffören hålla en paus på minst 45 minuter och om dygnet ska chauffören få vila i minst 11 timmar.

7. Varför lönar det sig att genast i början berätta med hurdant sällskap vi tänker resa?

När vi närmare vet hurdant sällskap som ska resa kan vi bättre rekommendera lämpliga rastplatser och rutter för sällskapet. Då blir det också bättre stämning i bussen.

8. Kan jag framföra önskemål om chauffören?

Alla våra chaufförer är kunniga yrkesmänniskor som klarar av alla situationer, men om din grupp har trivts bra med en viss chaufför försöker vi uppfylla ert önskemål, men det är inte alltid möjligt.

9. Vilka språk talar era chaufförer?

Våra chaufförer talar i regel både finska och svenska. En del av våra chaufförer har också kunskaper i engelska och tyska.

10. Kan vi beställa kaffeservering på bussen?

Javisst, det kan ni göra! Ni kan beställa kaffeservering eller också ta med eget kaffe i termosflaskor. Dessutom kan vi också fixa mackor (semlor) eller läskedrycker för resan.

11. Får hundar resa med charterbussar?

Hundar kan inte resa på våra charterbussar, eftersom en del av våra kunder kan vara allergiska och vi vill ge en trevlig reseupplevelse för alla våra kunder.

12. Är det möjligt att få en barnstol?

Vi har en barnstol och några bälteskuddar. Om du vill att det ska finnas en barnstol på din resa, vänligen meddela oss det på förhand. Ett bra alternativ är också att ta med barnets egen barnstol.

13. Kan jag ladda mobilen under resan?

Javisst, det kan du. För att ladda mobilen och andra bärbara apparater finns det eluttag i alla bussar.

14. Finns det en toalett på alla bussar?

I vår minsta buss i storleksklass S finns ingen toalett, men de större bussarna i storleksklass M och L har toaletter.

15. Tänk om något det händer något oväntat under resan? Till exempel att bussen inte startar?

Säkerheten är mycket viktig för oss och vi ser mycket noga till att våra bussar är i bra skick. Om en sådan situation ändå uppstår, har vi en jourtelefon som fungerar 24 timmar om dygnet och via den skickas en ersättande buss så snart som möjligt.

16. Kan man med Dahl Linjetrafiks bussar åka utomlands?

Ja, det kan du! Vi har ett nära samarbete Karleby Resebyrå och med Dahls bussar har man rest runt om i världen!

17. Hur kan man minska på kostnaderna vid beställningstrafik?

En bra tidtabellsplanering är A och O när man vill minska på kostnaderna. De lagstadgade pauserna påverkar hur många timmar en chaufför får köra per dag. En resenär som är noggrann med sin budget planerar rutten så att en (1) chaufför kan köra rutten på en dag. Till exempel genom att förkorta vistelsen med några timmar på ett visst ställe sparar man redan ett betydande belopp. Vi hjälper gärna till med att planera rutter och tidtabeller, så det lönar sig att framföra önskemålet redan när resan planeras.

18. Måste vi använda säkerhetsbälten i era bussar?

Ja, det är obligatoriskt. Alla våra bussar har säkerhetsbälten vid varje stol och vi kontrollerar att de används varje gång vi reser.

19. Har ni alkolås i bilen?

Alla våra bilar har alkolås. Detta innebär att våra bilar inte kan startas om chauffören har mer än 0,1 mg alkohol i utandningsluften.