Dahl-Linjaliikenne

Usein kysytyt kysymykset

Vastauksia yleisimmin esitettyihin kysymyksiin tilausajoista

1. Miten koronaepidemia vaikuttaa Dahl-Linjaliikenteen busseilla matkustamiseen?

Konkreettisimmillaan koronatilanne näkyy busseissamme siinä, että busseistamme löytyy desinfiointiaineet, joita suosittelemme käytettäväksi bussiin noustessa ja sieltä poistuttaessa. Lisäksi kiinnitämme tavallista enemmän huomiota linja-autojemme puhdistamiseen ja desinfioimiseen ajojen jälkeen. Tilausajoillemme on mahdollista varata auto, jossa jokaiselle matkustajalle varataan tilaa turvavälisuositusten mukaisesti.

Haluamme taata kaikille asiakkaillemme mahdollisimman turvalliset matkat ja seuraamme myös erittäin tiiviisti THL:n antamia suosituksia koronatilanteesta ja tiedotamme meitä koskettavista aiheista verkkosivuillamme sekä somekanavissamme. Koronaviruksen leviämisen estämiseksi, suosittelemme että asiakkaamme noudattavat THL:n yleisiä ohjeita eli:

- Oireisena tulee välttää sosiaalisia kontakteja ja hakeutua välittömästi koronatestiin.
- 1-2 metrin turvavälin pitäminen aina kun mahdollista
- käsien pesu
- hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan yskiminen
- kasvojen koskettelun välttäminen.

2. Täytyykö koronatilanteen aikana käyttää hengityssuojaa Dahl-Linjaliikenteen autoissa?

Tällä hetkellä (13.8.) Kokkolan sairaanhoitopiirissä ei ole ollut yhtäkään koronatapausta kahteen viikkoon, joten emme vaadi maskien käyttämistä ajoneuvoissamme. Ajankohtaisimman koronatilanteen Kokkolan seudulla voit tarkistaa Soiten sivustolta.

Maski on kuitenkin syytä pukea päälle AINA seuraavissa tilanteissa:
- olet menossa koronavirustestiin tai kun odotat testin tulosta ja sinulla on välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella
- olet palannut riskialueelta Suomeen ja sinulla on karanteenin aikana välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella

3. Mitkä asiat kannattaa olla tiedossa bussimatkaa varatessa?

Tilausajon varaus sujuu jouhevasti, kun sinulla on tiedossa seuraavat asiat:

- Mistä ja minne ollaan matkalla?
- Milloin lähdetään ja milloin pitää olla perillä?
- Halutaanko pysähtyä matkan varrella esim. tekemään ostoksia tai kahvi-lounastauolle?
- Kuinka monta matkustajaa seurueessa on?

Lisäksi matkan suunnittelussa auttaa, jos tiedämme millainen matkaseurue on matkaan lähdössä. Lähteekö reissuun juniorijalkapallojoukkue vai senioreiden kulttuurikerho?

4. Täytyykö minun tietää koko matkareitti ja aikataulut ennen kuin voin tehdä tilausta?

Ei tarvitse! Meillä on pitkä kokemus tilausajojen suunnittelusta ja meiltä löytyy paljon hyväksi havaittua tietoa, joka tekee matkustamisesta mukavaa. Kannattaakin kysellä suosituksia esimerkiksi taukopaikoista, aikataulun suunnittelusta ja reitin valinnasta. Voimme esimerkiksi valita maisemareitin tai tehdä pienen mutkan matkaa hyvän taukopaikan perässä.

5. Minkä kokoinen bussi kannattaa varata 10 hengen seurueelle? Entä mikä auto 30 hengen seurueelle?

Pienimpiin S-kokoluokan busseihimme mahtuu maksimissaan 30 henkilöä, M-kokoluokan busseihimme mahtuu 58 henkilöä ja L-kokoluokan autoihimme 66 henkilöä. Suurin ero eri kokoluokkien busseissa on, että S-luokan busseissa ei ole WC:tä.

Jos seurueenne arvostaa omaa tilaa, niin silloin kannattaa valita auto, jossa on paikkoja enemmän kuin matkustajia. Erityisesti pidemmillä matkoilla pieni väljyys lisää matkustusmukavuutta. Lyhyemmillä reissuilla jaksaa istua tiiviimmästikin.

6. Kuinka paljon aikaa kannattaa varata bussimatkalle? (ajoaika + tauot reitin varrella)

Tilausajon kestoon vaikuttavat itse ajoajan lisäksi reitin varrella pidettävät tauot. Yleisen matkustusmukavuuden ylläpitämiseksi suosittelemme taukoa parin tunnin välein.

Lisäksi pidempi matkoja suunniteltaessa on hyvä ottaa huomioon myös kuljettajien lakisääteiset lepoajat. Esimerkiksi 4,5h ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko ja vuorokaudessa kuljettajan on saatava levätä vähintään 11 tuntia.

7. Miksi kannattaa kertoa heti alussa millaisella porukalla olette matkassa?

Kun tiedämme paremmin millainen ryhmä on matkustamassa, pystymme paremmin suosittelemaan porukalle sopivia taukopaikkoja sekä reittejä. Tällöin linja-autossa tunnelma pysyy korkealla!

8. Voiko kuljettajasta esittää toiveita?

Kaikki kuljettajamme ovat osaavia ammattilaisia, jotka selviävät tilanteesta kuin tilanteesta. jos ryhmälläsi on synkannut hyvin tietyn kuljettajamme kanssa pyrimme toteuttamaan toiveet, mutta aina se ei kuitenkaan ole mahdollista.

9. Mitä kieliä kuljettajanne puhuvat?

Kuljettajamme puhuvat pääsääntöisesti sekä suomea että ruotsia. Osalla kuljettajistamme löytyy myös osaamista englannissa ja saksassa.

10. Voiko bussiin tilata kahvitarjoilua?

Onnistuu! Halutessasi voit tilata kahvit tai teet matkalle mukaan termospulloissa. Lisäksi voimme toimittaa matkalle mukaan myös sämpylöitä tai virvoitusjuomia.

11. Saavatko koirat matkustaa tilausajobusseilla?

Koirat eivät voi matkustaa tilausajobusseissamme, sillä osalla asiakkaistamme voi olla allergioita ja haluamme mahdollistaa miellyttävän matkakokemuksen kaikille asiakkaillemme.

12. Onko mahdollista saada lastenistuinta?

Meillä on käytössämme yksi lastenistuin ja muutama korokeistuin. Jos haluat istuimen matkallesi, ilmoitathan siitä meille etukäteen. Hyvä vaihtoehto on myös ottaa lapsen oma turvaistuin mukaan.

13. Voiko kännykkää ladata matkan aikana?

Kyllä voi. Kännykän ja muiden kannettavien laitteiden latausta varten kaikista busseistamme löytyy pistorasiat.

14. Onko kaikissa busseissa WC?

Pienimmässä S-kokoluokan bussissamme ei ole WC:tä, mutta suuremmissa M- ja L- kokoluokan busseista WC:t löytyvät.

15. Mitä jos matkan aikana tapahtuu jotain odottamatonta? Esim. bussi ei käynnistykään?

Turvallisuus on meille erittäin tärkeää ja huolehdimme erittäin tarkasti linja-autojemme kunnosta. Jos tällainen tilanne syystä tai toisesta pääsee syntymään, on meillä 24h vuorokaudessa toimiva päivystyspuhelin, jonka kautta on mahdollista saada korvaava bussi mahdollisimman pian paikalle.

16. Voiko Dahlin busseilla lähteä ulkomaille?

Kyllä voi! Teemme tiivistä yhteistyötä Kokkolan Matkatoimiston kanssa ja Dahlin busseilla onkin matkattu ympäri maailman!

17. Miten voi säästää tilausajosta?

Hyvä aikataulutus on kaiken A ja O, kun halutaan säästää kustannuksista. Lakisääteiset tauot vaikuttavat siihen, kuinka monta tuntia yksi kuljettaja voi päivässä ajaa. Budjetistaan tarkka matkailija suunnitteleekin reitin, jonka yksi kuljettaja voi päivän aikana ajaa. Esimerkiksi nipistämällä pari tuntia kohteessa oloaikaa pois, säästää jo huomattavan summan. Autamme mielellämme reittien ja aikataulujen suunnittelusta, eli tästä toiveesta kannattaa mainita jo matkaa suunniteltaessa.

18. Onko busseissanne pakko käyttää turvavöitä?

Kyllä on. Kaikista linja-autoistamme löytyy turvavyöt jokaiselta paikalta ja valvomme niiden käyttöä aina matkustaessa.

19. Onko autoissanne alkolukot?

Kaikista autoistamme löytyy alkolukot. Tämä tarkoittaa sitä, että autojamme ei voi käynnistää, jos kuljettajan uloshengitysilmassa on alkoholia enemmän kuin 0,1 mg.